Gratis marknadsföring? – Gör som Centerpartiet

Gratis marknadsföring - Gör som centerpartiet

God morgon hjältar!

Idag är det måndag och du kanske undrar hur sjutton du vill nå ut i mediabruset och få gratis marknadsföring så att just du och ditt företag får synas, höras och läsas om under ett par veckors tid.
Antingen kan du gå den svåra vägen eller så kan du gå den lite mer spännande vägen.
Nämligen den vägen som Centerpartiet gick.

VARNING!!!
Tipsen i den här artikeln används på egen risk.

Så här hänger det ihop:

Bakgrund
Opinionssiffrorna för partiet var mer eller mindre usla. Någon smart individ kom på tanken att trenden måste vändas. ”Men hur gör vi?”.
Troligtvis kontaktades en reklambyrå som bör ha sagt något i stil med ”Gör något galet, stick ut och få massans blickar riktade mot er”.

Vad hände?
Utan att ha någon bakgrundsfakta tror jag det gick till så här:
Annie Lööf skickades ner till Thailand för att ”Befinna sig på semester”, eventuellt mot sin vilja då hon ville vara närvarande när allt det roliga hände.
Någon fick bli ”Dumhuvudet” som skulle släppa lite dumma förslag för att dessa förslagen skulle hamna i journalisternas ögon.
Ett förslag var att Sveriges gränser skulle öppnas och Fri invandring skulle vara ett mål att uppnå.
Ett annat förslag var slopad skolplikt och ytterligare ett kontroversiellt förslag var möjlighet till månggifte.

Annie Lööf "Avbröt" sin semester
Än idag kan jag inte sluta skratta när jag tänker på det. Då jag knappt läser nyheter och ändå nås av budskapet att Centern är helt bakom flötet då min far började diskutera politik vilket knappast händer annars och om centerpartiet? Aldrig hört honom förr prata om detta parti.

Någon har tänkt till var min första tanke. Någon har lyckats få ut ett budskap, en reklamkampanj kort och gott, som kostar minimalt med pengar.

De gjorde något galet.
Alla blickar riktades mot centerpartiet och de fick minst sagt MAXIMAL publicitet till minimal kostnad.
– Varför?
Därför att deras förslag var så kontroversiella att de visste att detta skulle locka pressen till att skriva om (vilket pressen gjorde kan jag lova). Genom att ha gjort lite efterforskningar har nog varje svensk tidning / nyhetskanal uppvaktat Centerpartiet med att ge dem obegränsat med utrymme i medierna. Lokalföreningarna lade in förslag mot det nya idéprogrammet och allt som hände, minsta knyst om idéprogrammet togs upp av en eller flera medier. På de sociala medierna var trycket enormt och även där fick partiet oförskämt mycket uppmärksamhet.

”Avbröt sin semester”
För att sedan krydda historien visade Annie Lööf prov på ledarskap genom att avbryta sin semester som jag är ytterst tveksam till om det var en frivillig semester utan snarare en del av spelet för att få Annie Lööf att framstå som en stark ledare som gör allt för partiet? – Jag vet inte men tanken är ytterst lockande, och jag hoppas att någon orkar ta sig tid till att kolla om resterande familjemedlemmar var på semester samtidigt, för man åker väl ändå inte ensam på semester?

Där kom pudeln…
Pudeln kom och de mest kontroversiella förslagen togs bort och numer har de ett ”normalt” idéprogram. Allt enligt planen…

Vad blev resultatet?
1, D
4, De lyckades förmedla bilden av att Annie Lööf är en stark ledare som står upp för partiet i vått och torrt, vilket är viktigt i valet om drygt 1 år.e fick maximal publicitet, alla blickar riktades mot partiet när de hade det som svårast.
2, De lyckades skapa debatt och engagemang bland medlemmar runt om i Sverige och även dessa togs upp i medierna runt om i landet.
3, Efter att ha skrivit om idéprogrammet framstår de numer som ett ”normalt” parti och så vitt jag vet är opinionssiffrorna bättre än före all kalabalik.
5, Tajmingen kunde inte bli mer perfekt och i mina ögon kommer de att dra nytta av det i nästa val.

Kort och gott kan man säga att: vill du få gratis marknadsföring till minimal kostnad skall du göra som Centerpartiet…

1, Gör något galet och sprid det galna du har gjort.
2, Stå upp för dina åsikter och mata på kvarnen ett tag.
3, När det är som värst gör du din pudel och vänder helt om och ”håller med” kritikerna. De hade rätt. Du hade fel.
4, När bruset har lagt sig redovisar du vad dina ”åtgärder” har lett till och visar att ditt företag visst är något att förlita sig på.

När det börjar blåsa om dig skall du ställa upp när varje tillfälle till intervju ges. Det kommer att locka fler journalister som kommer älska att du gör dig så öppen.

När du sedan får förmedla budskapet att ni helt har vänt om kommer detta också att tas upp och när du har gjort detta har du nått ut och gjort ditt företag till känna.
– Precis som Centerpartiet.

Vad du skall förmedla får du bestämma själv, men se till att INTE bryta mot lagen, kränka någon eller snacka skit om andra företag.

VARNING!!!
Tipsen i den här artikeln används på egen risk

Ha det gott och nå grymma resultat i dag!

Carl Jonas

Hej! Jag heter Carl Jonas. Du läser nu ett inlägg som är skapat för dig så att du kan bli bättre på företagande och entreprenörskap. Kommentera gärna artikeln så lovar jag att svara inom kort. Tack för att du läste det här!

You may also like...

2 Responses

  1. AndreasR skriver:

    Det kan faktiskt ligga något i det du skriver… 🙂

  2. Carl Jonas skriver:

    Hehe, javisst kan det ;D
    Och är det så så kan ju aftonblaskan känna sig grovt grundlurade (vilket inte är fel enligt min mening)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *