Hjälp för kalla samtal – 20 tips som ökar din försäljning

Gammal telefo

Kalla samtal är samtal man ringer och där man inte har någon tidigare kontakt med motparten sedan tidigare. Kalla samtal är väldigt effektivt om man kommer in i ett flow av ringande och det är dessutom mätbart på många olika sätt och därför är det ofta en framgångsfaktor för säljare och företagare som vill lyckas.

Många är rädda för att ringa kalla samtal
Ofta är kalla samtal förknippat med en stor nervositet och ibland är det rena skräcken för vissa.

Men varför denna rädsla för kalla samtal?

Vad är det egentligen som kan hända? Du sitter på ena sidan telefonluren. Din motpart på andra… Ja nu var det mer en retorisk fråga för jag vet. Jag har varit där själv. Kalla samtal kan vara rena persen men jag vet samtidigt att frukterna är desto godare så därför skall jag idag försöka hjälpa dig att komma igång med kalla samtal.

Varsågod. 20 tips om kalla samtal direkt till dig!

1. Sätt upp mål
Det är viktigt att sätta upp mål. Dock skall du inte sätta för stora mål. Är du ovan med kalla samtal så sätt upp som mål att ringa 5 samtal. När det är gjort så firar du det på något sätt. Sedan fortsätter du på samma sätt. Glöm heller inte att öka dina mål så att du får en trigger, en utmaning.

2. Målen du sätter upp skall inte vara för stora
Som jag skrev innan så är det inte bra att sätta för stora mål. Det kan nämligen bli så att målen känns omöjliga att nå och därför får de en motsatt effekt. Sätt därför små och nåbara mål istället för stora och omöjliga mål.

3. Belöna dig själv när målet är uppnått
Det är viktigt att du belönar dig själv när du uppnått ett mål. Det kommer att få dig att känna att inget är omöjligt.

4. Använd manus
Skådespelare använder manus för att skapa en känsla hos publiken. Av samma anledning skall du använda manus. Prova dig fram med vad som funkar och lär dig manuset utantill. Det ska inte låta som att du läser manuset innantill.

5. Se den du ringer som en vän du inre pratat med på länge
Jag fick rådet från en gammal vän. Om det dock fungerar för sig ska jag låta vara osagt. Men för mig har det hjälpt. För ser du den du ringer till som en vän du försöker hjälpa kan det lätra en mängd spänningar som du omedvetet bär på.

6. Skaffa ett bra headset
Bra tillbehör är A o O. Ett headset skall leverera bra ljud till din motpart och du ska även få bra ljud från vederbörande. Satsa därför några slantar på bra produkter som fungerar bra med din telefon.

7. Skaffa ett bra mobilabonnemang
Idag finns det riktigt bra abonnemang för oss som håller på med kalla samtal. Se över marknaden och se vad du kan få för erbjudanden (med en bra telefon om du behöver). Marknaden är enorm och det kan vara värt att leta.

8. Be någon lyssna på dig när du ringer
Värdefull input går att få av någon som sitter bredvid och lyssnar på din konversation med ditt prospekt.

9. Kolla på något inspirerande
Det finns oändliga inspirations- och motivationsfilmer på youtube. Det är bara att söka på och motiveras.

10. Lyssna på något inspirerande
Vilken musik motiverar och inspirerar dig? Precis som videoklipp kan hjälpa dig kan även artister bidra till att du når framgång.

11. Motions create emotions
Rörelser väcker känslor. Gå en promenad innan du kör på med ditt arbetspass så har du känslan på rätt nivå.

12. Ett nej är inte personligt
Bara för att du får ett nej är det inte du som person som får ett nej utan ditt erbjudande. Ta därför inte ett nej personligt.

13. Lyft luren och gå vidare
Får du ett nej måste du gå vidare. För ju fler nej du får desto närmare ett ja kommer du. Move on…

14. Kolla hur andra gör
Se hur andra gör för att ta till dig lärdomar du själv kan ha nytta av. Vi lär oss omedvetet från hur andra gör. Blir du medveten om det kan du få fler lärdomar än du anar.

15. Gör misstag
Misstag är aldrig fel att göra för det är då du lär dig. Var medveten om att du kommer göra misstag och att dessa misstagen inte är av ondo.

16. Lyssna lyssna lyssna
Det är väldigt viktigt att du lyssnar på det som din motpart berättat för dig. Den informationen är väldigt viktig för dig när du utformar ditt erbjudande.

17. Ställ frågor som börjar på Vad, Hur och Varför
Frågor som får din kund att berätta värdefull information är de bästa frågorna. Frågor som inleds med Vad, hur och Varför får dina samtal att bli väldigt informativa. För dig.

18. För anteckningar
För anteckningar om sådant som du kan ha nytta av i ditt arbete med ditt prospekt. Det hjälper dig att komma ihåg värdefull information.

19. Öva på ditt röstläge
Precis som alla andra yrkesgrupper som har rösten som verktyg i sitt arbete övar på sina tonlägen skall även du göra det. Lika viktigt som det är för en musikalartist att värma upp sina stämband, lika viktigt är det för oss som arbetar med telefonen att värma upp våra stämband så att vi låter alerta, pigga och trevliga.

20. Börja ring
Det finns bara ett sätt att bli bättre på kalla samtal och det är att ringa dem. Övning ger färdighet. Var inte rädd för att göra bort dig. Det kommer vara hlömt vid nästa samtal.

Lycka till och kör hårt!!!

Bildtack: Matthias Ripp // flickr

 

Carl Jonas

Hej! Jag heter Carl Jonas. Du läser nu ett inlägg som är skapat för dig så att du kan bli bättre på företagande och entreprenörskap. Kommentera gärna artikeln så lovar jag att svara inom kort. Tack för att du läste det här!

You may also like...

4 Responses

  1. Nina Fox Stark skriver:

    hej

    Har du några säljkurser eller har du ngn du kan rekommendera till nya säljare som säljer konferenser och möten över telefon på ett hotell.

  2. kristoffer skriver:

    Hej,

    Kul läsning, sitter själv som ny och gör kalla samtal vilket skrämmer skiten ur mig. Vissa dagar går bra andra blir det inte ens av. Apropå manus, är det något man utformar själv under tidens gång med samtal eller är det något man bör ha från första början?
    sen headset har jag fått klagomål på när jag ringt, vad rekommenderas som inte är allt för dyrt ?

    • Carl Jonas skriver:

      Hej och tack för din kommentar – det är alltid roligt när folk uppskattar mitt material.

      Om vi börjar med den enkla frågan, headset, så tycker jag att du inte skall lägga ner för många hundralappar. Nu vet jag inte vilket du har idag men om du köper ett från erkända märken som Jabra eller Plantronics så borde du få något bättre ljudkvalité. Jag använder själv ett Jabra som kostade max 500:- vilket jag är supernöjd med.

      Den lite mer komplicerade frågorna om kalla samtal och om manus osv. så kan jag inte ge ett enda svar likt ”Så ska du göra!” då det är omöjligt. Däremot så utgår jag från mig själv och ger ett svar därefter.

      Om du själv tar fram ett manus så är det ju dig själv som samtidigt speglas i manuset. Du kanske har en något vågad/offensiv attityd i säljsamtalet och då är det ju bra om manuset är något offensivt utformat samtidigt som motsatsen är att föredra om du är en något mer defensiv säljperson.
      Så jag anser att det bästa alternativet är att du utformar ett manus på egen hand som du med tiden modifierar så det blir bättre och bättre för varje samtal du gör.

      Hur låter det tycker du?

      När det gäller din rädsla? – Ja, vi har nästan alla varit där. Känt nervositeten flöda inför varje lyft av telefonluren. Men det som verkligen gör skillnad det är att du gör dina samtal. Gör du inte samtalen kommer du heller aldrig att bli bättre på dem och nervositeten kommer inte att försvinna. För det som gör dig nervös är din ovana och osäkerhet kring manusbiten. Men tränar du och håller ut kommer samtidigt nervositeten att minska just därför att din erfarenhetsnivå kommer att öka.

      Hur känner du kring de här tankarna?

Lämna ett svar till Nina Fox Stark Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *