Jag sitter här..

och arbetar med ett nytt e-handelskoncept. Tro det eller ej 🙂
Varför? – Jag tycker att det behövs lite nytänkande i djungeln som rör all form av E-handel.
Varför? – Därför att det finns oanade möjligheter att nå framgång om man bara tänker ”outside the box”.
Varför? – Att nå framgång och att lyckas är en viktig del i mitt liv.
Varför? – Därför att jag trivs så otroligt bra med att skapa någonting som folk kommer att använda.
Varför? – Använder folk en produkt eller tjänst som jag har skapat anser jag att jag lyckats täcka upp ett behov som fanns, bara att någon missat just den detaljen. Att hjälpa människor är mitt fokus inställt på. Så därför kommer jag alltid att lyckas… Självsäkert men sant. Tappar du kundfokus tappar du allt. Går inte ett företag bra har du ändå vunnit så mycket som ALDRIG kan mätas i pengar. Tro mig. Det kallas erfarenhet och väger så mycket mer än vad pengar gör.

Så här får man hålla på och tjata på sig själv om man skall komma någonstans. Nu garanterar jag inte att just min lösning kommer lösa några världsproblem. Men en sak Garanterar jag fullt ut. JAG GER MIG INTE OCH KOMMER ALDRIG ATT GE MIG!

Så varför skall du göra det min vän?
För att du är lat? Dum? Konstig? Ingen säljare i grund och botten? Räcker inte ursäkterna som jag skrivit för att komma på vilken anledning som just du anammar för att misslyckas så fatalt? Så tala om det för dig själv. Vilken är min anledning till att hoppa över den här chansen till att lyckas. Så många gör det idag. Varför skall inte också du misslyckas? Ne tänkte det. Du har bara hamnat fel i dina tankebanor. Låt mig hjälpa dig. Oavsett om du är anställd, chef eller VD. Alla hamnar på fel tankebanor ibland, ofta eller mindre ofta. Men alla hamnar vi där.

Så här lyder mitt tips till alla er (som i detta nu anser er vara misslyckade och på väg utför): Glöm aldrig vem du är. Ingen kan mäta sig mot vad just du är. Ingen är så jävla bra anställd som just Du är. Ingen är en såpass bra chef som just du är. Ingen är en så bra VD som just du är. Nu tänker säkert du ”Yeah right”, han talar med mössan neddragen. Men nej, det gör jag inte. Allt handlar om att du skall sätta dig själv i centrum för en gångs skull och nonchalera allt som kallas negativ energi. Om det är personal under dig, personal över dig eller bara allmänt irriterande kunder som vägrar lyssna på dig så skall du aldrig släppa fokus på dig själv.

Släpper du ditt (jag väljer att kalla det självfokus) självfokus, släpper du samtidigt kontrollen över dig själv och låter samtidigt andra styra över dig. Det är fel. Det är dags att visa allt du är bra på. Som anställd, chef eller VD. Som anställd kan du tala om för dig själv att ”jag vill att det företaget jag jobbar på skall gå så otroligt bra att även jag en dag skall få ta del av kakan jag just nu tjänar in till mina chefer” – Hur gör du det då? Vissa kallar det rövslickeri (ursäkta). Jag kallar det konstruktivt tänkande i rätt riktning. Att komma med förbättringsförslag brukar kallas rövslickeri (ursäkta igen) av den enkla anledningen att folk anammar Jantelagen läs om jantelagen. Det är fult att lyckas. Det är fult att göra något bra för företaget, det är fult att stärka sin position. Många klarar inte av trycket. Medan andra klarar av det och gör verkligen allt för företaget. Så varför gör inte du det? För att du låter dig styras av Jantelagens medspelare, eller börjar det bli dags att bli en motspelare och göra något vettigt av din anställning?

Som chef gäller samma saker som anställd med enkla undantaget att man omedvetet tappar självfokus, och det inte på grund av Jantelagen utan snarare om att du säkert börjar tänka att du finner dig i din plats som chef och väljer att speeda ner tempot lite. Fel Fel Fel!!!!
Du gör då som 99 % av alla andra av detta landets chefer. Den resterande procent-andelen som är kvar brukar man säga att den sitter i knät hos VD’n. Varför? Du inser att du inte orkar jobba mer och är avundsjuk på han som hade den mentala kondisen. Tänk om och tänk rätt!

Bara för att alla andra stannar av. Varför måste du stanna av? Bekräfta din ställning som mellanchef och hitta alla små, pyttesmå fallgropar företaget omedvetet faller i och stärk din position på chefsmarknaden. Det låter en aning sjukt, men dock ett alltför vanligt problem i många större företag. Hittar du en ansenlig mängd småhål där det försvinner pengar utan att någon ser det, hittar en lösning på problemet så hittar även du en väg framåt med ett dokumenterat resultat av goda gärningar.

Som VD kan du stärka din position på många sätt. Du vet att du har lyckats, så varför skulle du inte klara av det fortsättningsvis?
För att du har en massa konstiga, arga kunder? Okej – Du låter dig köras över av kunder som är arga, besvikna, bekymrade. I de här lägena skall du motfråga dina kunder, när de ringer och skäller på dig. ”Jag har för i helvete köpt den här tjänsten av dig och du levererade inte det vi talade om. Hur jävla inkompetent är du egentligen? Du kan ju för fan inte sköta det här företaget nämnvärt bra. Jävla idiot” – Där har du praktexempel på ett samtal som många andra i din situation råkar ut för. Säkert känner du igen dig.
För det första – Kunden är inte sur på dig som person. Det är det absolut viktigaste att tänka på i första hand.
Kunden saknar, till din nackdel både stubin och ordförråd. I de här lägena förstår jag dig och din frustration. Men lyft fram de nöjda kunderna du har i stället. Tänk på alla positiva erfarenheter. Tänk hur många som skulle vara missnöjda om du bara la av. En kund kan göra skillnaden mellan liv och död – JA, men de skall inte få behandla dig hur som helst. Alltså. Låt kunden skälla av sig, gör något annat under den utskällningen du får. Vänta tills kunden lugnat ned sig och säg såhär. ”Jag har otroligt många nöjda kunder, som inte skulle göra något annat än att rekommendera mig och mina tjänster. Jag förstår om du som kund till mig och mitt företag känner dig besviken, men att skälla ut mig på det sättet du gjort hjälper varken dig eller mig i den här frågan” – Här lär kunden undra vad du menar och du svarar: ”När jag nu fick den utskällningen jag fick av dig tappar jag all lust att över huvud taget hjälpa dig för att jag, liksom du har ett människovärde och förtjänar en viss form av respekt, även i affärssammanhang. Vill jag inte hjälpa dig, lär vi aldrig komma fram till någon lösning utan du blir sur, och förblir sur eller hur”. Kunden lär svara ”JA!!!”. Du fortsätter: -”Eftersom att det här var sista gången du skäller ut någon efter noter så skall jag verkligen göra allt jag kan för att lösa ditt problem. Jag vill inget hellre än att just Du skall vara nöjd, och därför vill jag få chansen att göra just Dig nöjd. Men för att lösa det här problemet krävs lite tålamod och sympati från din sida så skall du se att du blir den nöjdaste kunden jag någonsin har”. Kunden lär häpna, komma ner på jorden, be om ursäkt och allt sådant. Men i den här situationen har du löst ett gäng problem. Kunden lär aldrig mer skälla ut dig efter noter, kunden lär respektera dig som person och även ditt människovärde samt att du visar att du verkligen vill få just den kunden till ditt företags mest nöjda kund! Du har satt dig och ditt företag automatiskt i Centrum och har all möjlighet i världen att just få ditt företags mest nöjda kund! Sabba inte chansen. Anamma uttrycket Good-Will extra noga och försök komma överens om en lämplig lösning på problemet, samt en lämplig förlåt-present 🙂

Men men…Mitt nya koncept jag håller på att formulera ner på papper (jobbigt som fan, tro mig…) är så otroligt genialt och bra att hela e-handelssektorn totalt missat det här. Du kommer kunna följa mig, som vanligt, men även hur det går med mitt koncept. Blir det verklighet kommer jag definitivt att visa det här. Blir det motsatsen kommer jag också att visa det här.

Ni är mina favoriter! Ha det underbart tills vi hörs snart igen! Glöm inte era synpunkter. Betyder så otroligt mycket för mig! Ni är mina drottningar och kungar!!!

Carl Jonas

Hej! Jag heter Carl Jonas. Du läser nu ett inlägg som är skapat för dig så att du kan bli bättre på företagande och entreprenörskap. Kommentera gärna artikeln så lovar jag att svara inom kort. Tack för att du läste det här!

You may also like...