Alla turerna kring SAS – Hänger du med?

Ett flygplan från SAS

Ett flygplan från SAS. Copyright: SAS.

Att det nordiska flygbolaget SAS ligger risigt till kan vi nog alla hålla med om. Men jag är nog inte ensam om att tycka att det vore oerhört tråkigt om bolaget skulle gå i graven. Jag gillar att flyga med SAS dels tack vare bemötandet av all personal man stöter på, men även servicen som företaget faktiskt erbjuder oss resenärer.

– Nåja. Nu skall jag hjälpa dig förstå vad och varför bolaget ligger så risigt till som det gör. Varför sparkravet på hiskeliga 3 miljarder ligger där det ligger.

En första anledning är företagsstrukturen. Till skillnad från nordiska huvudkonkurrenten Norwegian så är SAS struktur extremt kostsam. Detta på grund av att det är tre länder som är delägare i bolaget. Sverige, Norge och Danmark har sina kontor och sina styrelser, trots att allt kunde skötas på ett kontor. Först nu har kravet kommit på att enbart sköta driften från en och samma plats. Märkligt om ni frågar mig.

En andra anledning kan man ana genom att läsa i deras pressrelease och det är att de ska sälja tillgångar på 3 Miljarder. Det vill säga att i SAS ägo ingår någon form av fysiska tillgångar som uppges vara värt 3 miljarder. Lika mycket som de ska spara in genom neddragningar. Dvs att strukturen inom SAS tillåtit ett ofantligt stort ägande som enligt min mening är helt förkastligt. SAS är och ska vara bäst på att flyga, transportera och serva kunder. Inget annat. Att den här åtgärden sker först nu är katastrofalt. Får de sålt tillgångarna som jag framför allt tror är fastigheter (hangarer m.m.) så kommer de inkassera 3 miljarder. Dock är det inte botemedlet mot nedskärningarna utan bara hälften vunnet om de lyckas med detta. I Själva verket skall bolaget dra in 6 miljarder till företaget. 3 miljarder i försäljning av tillgångar och ytterligare 3 miljarder med hjälp av nedskärningar.

Ytterligare en faktor till att bolaget går så trögt som det går är att de har velat sköta mycket på egen hand. Mycket när det gäller servicehantering m.m. Utgifter som man kunde ha sparat in långt mycket tidigare än när man som nu står med snaran kring halsen och väntar på ett mirakel mer eller mindre. Det är precis det här som skiljer SAS åt från lågprisaktörer som enbart fokuserar på en sak. Nämligen att flyga. Så genom att centralisera administrationen till Stockholm så kommer företaget i mina ögon att spara pengar. Men om det är för sent får tiden utvisa. Detta är som sagt något som borde ha gjorts mycket tidigare.

När det Göteborgsbaserade flygbolaget FlyMe fick jag chans att intervjua Fredrik Skanselid och han berättade för mig vad som skiljer ett lågprisflyg mot t.ex. SAS. Det jag fick förklarat för mig var att administration, organisationen och företagskulturen. Det han ville ha sagt med detta är att ett flygbolag inte behöver mer än ett kontor för att styra arbetet. Vidare så kan man då spara in på organisation och administration vilket innebär att lågprisbolagen gentemot SAS sparar in enorma summor pengar vilket är helt förståeligt.

Så. Jag hoppas jag gett dig lite mer kött på benen i denna frågan.

Jag själv hoppas att bolaget klarar krisen det befinner sig i. För ett bolag som SAS växer tyvärr inte på träd. Jag håller tummarna och kommer boka min nästa resa med SAS.

Ha det gott!

Carl Jonas

Hej! Jag heter Carl Jonas. Du läser nu ett inlägg som är skapat för dig så att du kan bli bättre på företagande och entreprenörskap. Kommentera gärna artikeln så lovar jag att svara inom kort. Tack för att du läste det här!

You may also like...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *