Uppför dig rätt, tjäna mer – 5 tips

Uppförande är en naturlig del i vårt beteende. Vi kan uppföra oss bra, dåligt, arrogant, trevligt etc. Det finns mängder av uppföranden som vi kan använda oss av.

Säljare kan lätt göra fel
Är du en säljare kan ditt uppförande vara skillnaden mellan en affär eller inte och oftast handlar det om att kunden ”inte vill ha varan” men sanningen är ju att om kunden gillar dig och produkten så köper kunden. Gillar kunden produkten men inte säljaren blir det ingen affär. Gillar kunden säljaren men inte produkten kan säljarens attityd och uppförande få kunden att köpa ändå.

Varför?
Därför att säljaren har en stor chans att få kunden att känna sig trygg med produkten eller tjänsten så att denne kund känner sig bekväm.

Det handlar varken om säljknep, metoder eller tillvägagångssätt. Det handlar om uppförande.

Nu får du fem tips som kan vara bra om du vill förbättra ditt uppförande mot dina kunder. Jag hoppas att det hjälper dig att sälja mer och tjäna mer.

1, Ha ett leende på läpparna
Med ett leende på läpparna blir du uppfattad som att du är en glad och trevlig person och blir således lätt att ta kontakt med. Är du på ett kundbesök så kan ett leende vara vägen förbi alla tänkbara murar.

2, Ha humor
Med humor kan man komma långt. Saknar din kund all tänkbar humor finns det inte så mycket att göra. Men kan du få din kund att skratta kommer kunden att minnas dig som en rolig person vilket gynnar dig i det långa loppet.

3, Klä dig rätt
Att komma i en Armanikostym för 10000 och göra ett kundbesök hos Bosses bilverkstad i Gnosjö bygger din klädsel upp fler murar än vad den river. Anpassa dig efter kunden. Kunden skall inte känna sig nedtryckt eller på något sätt mindre värd i din närvaro vilket kan bli resultatet av att gå klädd i en flott kostym. Överväg att klä dig i jeans och en skjorta. Det är bättre.

4, Ge förslag som inte kostar
Kunderna till dig vill alltid tjäna mer pengar. Förutom att din tjänst eller produkt skall tjäna pengar åt kunden kan du alltid ge råd och tips som inte kostar något. Då kommer kunden att uppfatta dig som seriös, att du är på kundens sida och att du vill kunden väl.

5, Uppvakta kunden
Uppvakta kunden vid högtider och födelsedagar. Överdriv dock inte.
Ett kort är okej, en blomma är också okej, en ferarri är inte okej. Förstår du vad jag menar? En gratulation med en blomma får kunden att känna sig uppmärksammad men något som överdriver det hela får kunden att känna sig illa till mods. Det är det lilla det handlar om.

Med dessa tips kan du göra underverk och skapa förtroende hos din kund vilket kommer att leda till att du säljer mer i det långa loppet.
Är du säljare, egenföretagare eller någon form av ledare kan du ha stor nytta av dessa tips.

Ha det gott och dela gärna med dig av artikeln om du tycker att den var bra

Tack för att du läste!

Carl Jonas

Hej! Jag heter Carl Jonas. Du läser nu ett inlägg som är skapat för dig så att du kan bli bättre på företagande och entreprenörskap. Kommentera gärna artikeln så lovar jag att svara inom kort. Tack för att du läste det här!

You may also like...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *