”Mitt företag går dåligt – Vad ska jag göra”? – Del 1

nå framgång

Foto: Steve Jurvetson


Ibland kan det hända, att det inte går riktigt som man har tänkt sig. Orsakerna kan vara många men bortsett från det finns det alltid vägar ut ur kniporna. även för dig.

Jag har sett företag gå på knäna i den torka det innebär att inte ha några kunder. Därför är det viktigt, att när kundtillströmningen inte är vad den borde, att ha en plan B. Att se till att man är förberedd och redo att anta utmaningen: Att göra det som krävs för att få fler kunder.

Inte för de som redan har gett upp

Det här inlägget är inte till för dig som redan har gett upp. Det är inte heller till för dig som tror att allt sker utan någon uppoffring.

Jag skriver det här inlägget med ett enda syfte. Att hjälpa dig att få snurr på din business. Om du inte provar idéerna är det upp till dig men du raserar många möjligheter genom att inte prova.

Hur många kunder behöver du?

Som ett första steg måste du gå igenom dina kostnader. Vilka kostnader kan du plocka bort ur verksamheten, vilka är de mest nödvändiga för att organisationen ska överleva? Det här är väldigt viktigt att reda ut samtidigt som du bör överväga att se över din och din personals löner. Kan dessa sänkas? 

När du har rett ut dina mest nödvändiga kostnader kan du räkna ut hur många kunder du måste ha, eller iallafall hur hög omsättning som är nödvändig. Har du gjort ett väl utfört jobb med att justera dina utgifter sänker du även din omsättningströskel. Om du kapar dina utgifter med 20% behöver du även 20% mindre omsättning för att överleva vilket kan hjälpa dig att gå runt.

Viktigt att prioritera rätt.

Vilket eller vilka tillvägagångssätt har genom åren gett dig flest kunder till företaget? Jag vet inte hur många ”unika säljmöjligheter” jag har fått. De flesta passar inte mig över huvudtaget och jag har svårt att se någon gå runt på dessa unika tillvägagångssätt. Därför måste du hålla dig till väl beprövade metoder som innebär bra möjligheter till hög genomslagskraft. Dessa möjligheter tänker jag redovisa för dig nu.

Rensa ditt skrivbord

Det som en gång var det som orsakade dig huvudbry skall inte påverka dig i ditt arbete med att fler kunder. Då finns det bara en sak att göra, nämligen rensa ditt skrivbord. Det är nya tider och därför skall du inte låta dig påverkas av gammalt huvudbry. Jag säger inte att du skall ignorera dina skyldigheter. Fakturor etc. Måste du givetvis behandla precis som dina övriga skyldigheter. Det jag säger är att du ska skaffa dig ett fokus på att skaffa fler kunder.

Så därför: Bort med det gamla, in med det nya

Hur prospekterar du?
Det finns drygt 1 000 000 företag i Sverige och det finns drygt 9,5 000 000 privatpersoner. Även om inte den statistiken säger nämnvärt mycket går det att sålla ut potentiella kunder via intressen, branscher, social livsstil etc. Därför är det av största vikt att prospektera sina kunder som man därefter skall uppvakta och visa vad man kan hjälpa dem med. För det är precis det som vi säljare gör. Vi hjälper kunder till rätt beslut… fortsättning följer nästa vecka! ☺

Carl Jonas

Hej! Jag heter Carl Jonas. Du läser nu ett inlägg som är skapat för dig så att du kan bli bättre på företagande och entreprenörskap. Kommentera gärna artikeln så lovar jag att svara inom kort. Tack för att du läste det här!

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *