Företagare! – Ta vara på möjligheterna och sälj mer
Kära företagare. Du har ett ansvar, en skyldighet och ett måste gentemot ditt företag i allmänhet men även ditt leverbröd i synnerhet. Att komma hem en dag och skamset säga ”Idag har jag inte sålt någonting” kommer knappast innebära att du mår bra. Eller hur? Driver du ett företag där många individer är i omlopp i t.ex. en butik, ett gym eller på en hemsida är det viktigt att du verkligen tar vara på alla de möjligheter som uppstår rakt framför näsan på dig.
Därför tänkte jag guida dig in i ett mindset där du släpper pressen och fokuserar långsiktigt på en konstant ökad försäljning vilket är så viktigt för att ditt företag ska gå runt samtidigt som du får en inkomst och kan överleva nästa månad.
1, Tänk på vad du säger
Normalt sett så är det extremt svårt att sälja vid den första kontakten med en annan individ (Ja, du säljer till individer och inte till institutioner oavsett om du som företagare säljer B2C eller B2B). Du har ett uppdrag och det är att bygga förtroende genom vettig kommunikation. Jobbar du i butik är den sämsta frågan du kan ställa till en presumtiv kund ”Kan jag hjälpa dig med något?” eller ”Vad är du ute efter?”. Båda de här frågorna är enkla för en annan människa att avvisa genom att säga ”Nej” på första frågan och ”Ingenting” på andra frågan. Varje gång jag är inne i en butik får jag frågorna och ja, lika enkelt är det att inte få någon som helst köplust på grund av de här frågorna. Sikta därför på att bygga upp någon form av vettig kommunikation med människor och försök att inse att du inte kommer att sälja direkt. Släpper du pressen och siktar framåt så kommer kunderna att få förtroende för dig. Därför är ett gott frågeexempel såhär: ”Hej! Den produkten som du står och kikar på just nu har…” och fyll i vad du vill t.ex. ”vunnit pris för bästa kvalitet i flera tester, därför vill jag visa dig vad som gör den här produkten så sjukt bra.” eller ”Har flera funktioner som får dig att må bra, varje morgon. Vad skulle det betyda för dig?” eller ”Har hjälpt över 10 miljoner människor att spara in över 200 miljoner kwh. Hur mycket vill du sänka din elförbrukning utan att behöva göra avkall på din bekvämlighet?”
2, Tänk långsiktigt som företagare
Majoriteten av all försäljning sker efter flera kontakter mellan kund och säljare. Det är viktigt för alla företagare att veta om det här. Tänker du att du måste sälja NU, NU, NU så sätter du onödig press på dig själv samtidigt som du raserar möjligheter till en långvarig relation dig och din kund emellan. Visst låter det logiskt? Skulle du vilja köpa kläder för flera tusen innan du ens vet vem du köper av, vilken kvalitet som plaggen har och om de är seriösa gentemot sina kunder? – Troligtvis inte. Därför skall du tänka på exakt samma sätt när du är företagare och skall sälja dina tjänster. Sälj inte nu utan satsa på att göra allt du kan för att sälja vid ett senare tillfälle. Kort och gott: Bygg förtroende hos din kund genom din kunskap, din seriositet och din förmåga att få andra människor att tycka om dig.
3, Få kunden att känna känslan av att vilja ha mer
Genom att bygga upp känslan ”Jag vill ha mer” hos dina presumtiva kunder kan du som företagare få väldigt mycket tillbaka. Detta gör du med hjälp av en grym hemsida, bra bildmaterial, bra presentationsmaterial och en noggrant väl övervägd information som du delar med dig utav. För mycket information får människor att snabbt ta ett beslut som oftast blir till nackdel för dig, för lite information lämnar människor med okunskap om dig och dina tjänster/produkter. Men allt däremellan får folk att känna känslan av ett begär. Du vet, ett behov :).
Jag vill veta om du tycker den här artikeln gav dig något
Därför hoppas jag att du kontaktar mig eller lägger en kommentar så att jag får reda på vad Du vill veta mer om. Framför allt inom försäljning och företagande. Har du några förslag, Ris, Ros så är jag mer än villig att lyssna på just Dig.
Ha en grymt bra dag och ge gärnet! När du väl behöver input och positiv inspiration och motivation är sidan CarlJonas.se här för dig!