Oavsett grad som säljare kan du bli grym.

runonbeat_vinst_loparbana
Foto: Flickr/runonbeat

Jag har träffat mängder av människor där synen på försäljare är rätt så negativ. Den värsta typen av säljare tror jag är telefonförsäljaren (vad man hör). De ringer och stör, de borde söka något annat jobb.

Sedan kommer den typen av säljare som man kan höra kommentarer som ”Ja, det är ju bra att hon har ett jobb”. Vad jag pratar om är butiksbiträdet som tar betalt i kassan när man har handlat ett paket mjölk.

Fortsätter vi på skalan så kommer vi stöta på de som säljer kläder, bilar, kontorsmöbler etc. etc. upp till högsta nivån som är VD för ett företag. Men någonstans på vägen så börjar vi förändra vår syn på säljare och tar då bort stämpeln ”stackare” till de som jobbar med försäljning för att istället säga ”wow, det är ju grymt”.

Jobbar du som säljare idag men känner att du inte riktigt känner dig uppskattad så skall du veta det att ditt jobb, det är det viktigaste jobbet företaget har att erbjuda.

-Varför då, Carl Jonas, jag säljer ju bara matvaror.

Det finns en hemlighet…

Oavsett vad du jobbar med så kommer en bra försäljare att vara oersättlig. Men det som gör en bra är inget som kräver utbildning, särskilt hög specialkompetens utan förmågan att kunna vara trevlig, social och ha lätt för att prata med folk. Något som man kan öva sig på.

Tyvärr tycker jag det är tråkigt när man ser han som sitter i kassan på Hemköp och är bitter över sitt liv istället för att göra någonting åt saken. Nämligen bli bra på det han gör. Nu vet jag inte hur många kundkontakter en kassaexpedit har per dag, men låt säga att hon träffar ca, 150 kunder på ett vanligt arbetspass. Det betyder att hon har 150 chanser att utföra merförsäljning genom att ha någon produkt ståendes vid betalstationen och fråga:
”idag har vi ett specialerbjudande på den här produkten, något du är intresserad av?”.

Eller varför inte börja lära känna de här 150 människorna så långt det är möjligt och bli en kompis med kunderna? Genom att vara glad, trevlig, öppen och fråga om allt kändes bra när kunden handlade så kan man vinna mycket på att ”bara vara ett butiksbiträde”. Du kommer nämligen vara målet för besöket i affären och inte själva handlingen. Just därför att du är den trevlige som sitter i kassan som gör någons dag till världens bästa, varje dag. Det är mer än vad en butikschef gör som jagar leverantörer och knappt syns i butiken.

Det har till och med gott så långt att när en person slutar i mataffären så minskar kundantalet till fördel för den affären som man då börjar jobba på. Så oavsett ”stämpel” du har på dig när du säljer så känn dig stolt, för Du kan bli företagets ådra som håller det vid liv.

Carl Jonas

Hej! Jag heter Carl Jonas. Du läser nu ett inlägg som är skapat för dig så att du kan bli bättre på företagande och entreprenörskap. Kommentera gärna artikeln så lovar jag att svara inom kort. Tack för att du läste det här!

You may also like...

2 Responses

  1. Yasmin Ohm skriver:

    Hej Carl Jonas!
    Kom in på din blogg av en slump. Din presentation av dig själv med dina tankar gällande livet, jantelag och rollen som entreprenör påminner om samma tankar so mig. Kul. 🙂

    Just detta inlägg delade jag med mig på mitt företags facebook-sida till mina kunder och läsare. Hoppas detta är ok! 🙂

    Här finns inlägget om du vill kolla: http://www.facebook.com/visiobusiness

    Ha en fin kväll och tack för ett bra inlägg! 🙂

    Mvh
    /Yasmin Ohm
    Grundare, föreläsare & inspiratör
    Visio Business

    http://www.visiobusiness.se

    • Carl Jonas skriver:

      Hej Yasmin!

      Jag är enormt tacksam över din fina gest och jag uppskattar den väldigt mycket!

      Jag hoppas du håller dug uppdaterad här då en del nyheter som rör sajten är på gång.

      Ha det gott och kör hårt med ditt företag!

      / Carl Jonas

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *