Tänker du på pengar eller tänker du pengar?

…Ja det är två olika saker…Ska du spara in på allt du skall köpa eller ser du hur du kan tjäna pengar i längden?
Eller se det så här: Tänker du kortsiktigt > hur mycket sparar jag på att köpa produkten/tjänsten just där, på det stället eller tänker du långsiktigt > hur kan jag ha användning för tjänsterna runt-omkring en produkt eller tjänst. Du kan spara pengar i längden om du tänker pengar i det du gör än att kortsiktigt tänka på pengar.

Folk som idag tänker på pengar ser gärna att den dagliga kassan blir så stor som möjligt och det är absolut inget fel med det, men oftast så hämmar det många personers utveckling och kan lätt sätta käppar i hjulen för en individs drömmar.

Folk som tänker pengar, ser hur de kan tjäna pengar i det långa loppet och det är här kategorin riktiga entreprenörer lägger sig. De ser möjligheter att tjäna pengar i längden och ser samtidigt att det ibland kan krävas stora utgifter i början.

Vidare ställer jag frågan. Är du säljare egentligen? samtidigt som jag börjar fundera över huruvida telemarketingsäljare klassar sig som säljare?

Många saknar kunskap, utbildning och rätt tänk för att veta vad en riktig säljare sysslar med. Seriösa företag inom den branschen finns också, men jag har så ofta blivit uppringd av säljare som gör allt för att få iväg en beställning där sälj-tänket tappar greppet, tyvärr. Att ens komma på tanken att ringa till blivande kunder och försöka få dem att köpa något, de från början inte ville ha, innebär att man inte gör något för kunden utan enbart tänker på sig själv. Därav anser jag att riktiga säljare inte går tillväga på ett sådant sätt. Låt kunden komma underfund med att de behöver en sak och låt de själva söka upp de företag den är intresserad av att anlita. Alltså. Telemarketing-pack tänker bara på pengar och tänker således inte långsiktigt, vilket idag skiljer agnarna från vetet.

Så kära säljare! Gör en genomgång av dig själv. Tänker du på dig själv eller ser du dig själv in i framtiden? Jag hoppas alternativ 2. Långsiktig relationer, oavsett det handlar om att hyra ut film eller köp av bostad så har samtliga nytta av långsiktiga relationer, inte kortsiktiga där kunden lätt skapar sig en känsla av att vara lurad eller bedragen. Det har ingen nytta av. Inga säljare i världen i alla fall!

Carl Jonas

Hej! Jag heter Carl Jonas. Du läser nu ett inlägg som är skapat för dig så att du kan bli bättre på företagande och entreprenörskap. Kommentera gärna artikeln så lovar jag att svara inom kort. Tack för att du läste det här!

You may also like...

1 Response

  1. 29 april, 2013

    […] man som företagare måste vara extremt flexibel, för att klara av den konstanta konkurrensen. En affärsverksamhet måste hålla jämna steg med […]