8 argument för dina kunder

Många gånger måste du använda argument. Både i privatlivet och i arbetslivet. Som anställd använder du argument till din chef (varför du skall få mer i lön). Precis som en chef använder argument till dig som är anställd om han inför nya arbetsuppgifter.

Som säljare använder du dessutom argument till dina kunder, varför de skall köpa din produkt.

Har du dock torka på argument kommer här några förslag till argument som du kan ha användning av.

Jag använder mig av termen produkt men det går lika bra att implementera argumenten vid försäljning av tjänster.

1. Din produkt
Det absolut viktigaste argumentet skall vara din produkt. För utan din produkt blir det svårt att sälja något och det är ju din produkt som din kund skall tjäna pengar på. Därför är det så viktigt att du tror på din produkt i alla hänseenden.

2. Din kund kommer att tjäna pengar
Tvivlar din kund som du pratar med, på din produkt så måste du använda ett annat argument. Det argumentet kan vara att din kund tjänar pengar på ditt erbjudande. Så varför inte visa, med siffror hur mycket din kund kan tjäna?

3. Din kund kommer att spara tid
Precis som din kund kan tjäna pengar kan din kund spara tid och som uttrycket lyder ”tid är pengar” kan det vara en anledning till varför din kund ska nappa på ditt erbjudande. Så fram med diagrammen. Visa hur mycket tid din kund kan spara, tack vare din produkt.

4. Din kund får ett starkare varumärke
Även om att det i slutändan handlar om pengar så kan det vara extremt viktigt att stärka en kunds varumärke. Ett starkare varumärke är något som kommer gynna din kund positivt, vilket inte bara kan mätas i pengar.

5. Din kund slipper bekymra sig
Slipper din kund att bekymra sig för vissa frågor kan det vara en lättnad. Ta bokföring t.ex. jag kan inte ett smack om bokföring (än). Jag skulle ligga sömnlös om jag började arbeta med det i ett stadie där min kunskap är noll. Att kunna lägga över det på en expert kan vara nog så värdefullt som att direkt tjäna pengar.

6. Kundens vardag blir roligare
Nu vet jag inte hur många produkter som kan säljas där vardagen blir roligare. Men det finns en del. Det kan vara ett stort argument att använda i de hänseenden där ett företags laganda måste stärkas. Gör du kundens vardag roligare kommer det att gynna kunden i fråga.

7. Din produkt kommer sänka kostnaderna
Ovan nämnde jag att din kund kommer tjäna pengar. Nu kan det tyckas vara likvärdigt iom att vinsten kan öka för att kostnaderna blir lägre. Men så behöver det nödvändigtvis inte vara. Det jag menar är att kan du sänka kostnaderna åt kunden så att kunden kan lägga pengarna på andra saker. Så det behöver inte alltid handla om högre vinst. Inte ens när du

8. Din kund kommer att bli tryggare
Din kund kanske inte behöver spara pengar, tjäna mer pengar. Det största behovet kanske är att din kund behöver känna sig trygg framför allt annat. Det är en känsla som du mycket väl kan använda dig av vid försäljning av din produkt.

Nu fick du lite hjälp med argument när det är dags för möte.
Har jag glömt något viktigt argument?
Kommentera gärna!

Carl Jonas

Hej! Jag heter Carl Jonas. Du läser nu ett inlägg som är skapat för dig så att du kan bli bättre på företagande och entreprenörskap. Kommentera gärna artikeln så lovar jag att svara inom kort. Tack för att du läste det här!

You may also like...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *