Så kan företagen slippa konkurser

Konkurser drabbar många företag varje år. Orsakerna är troligtvis olika från fall till fall men i slutändan handlar det oftast om två saker:

1. Företaget säljer för dåligt

2. Det man säljer, säljs med för liten marginal så att man går med förlust på affärerna man gör.

Det resulterar i att man i slutändan har väldigt svårt att få upp skutan på rätt köl och därför blir lösningen konkurs just därför att man inte tar tag i problemen. De riktiga problemen.

I tidigare inlägg har jag belyst frågan om hur man ska hantera svårigheter med minskad orderingång och jag gör det igen. Du som företagare måste (utan undantag) lära dig så mycket du kan om försäljning och se till att personalen också gör det.
Med mer kunskap om försäljning kommer du samtidigt att få en bättre förståelse för hur människor fungerar och kan på så sätt bli mer flexibel och anpassningsbar på marknaden.

Hur viktigt anser du själv att det är?

Det jag kan se när man studerar krisdrabbade företag är att de ofta handlar i affekt. De konstaterar (vanligtvis en bra tid tillbaka) att orderingången börjar dala och ledningen börjar vidta åtgärder. Det första de gör är att de varslar om uppsägningar (utan varsel blir det svårt att motivera uppsägningar).
Sedan kapas andra ”onödiga” utgifter för att därefter konstatera att man har lyckats sänka kostnader utan att man lagt energi på att skapa åtgärder för att öka orderingången. Det är så skevt det bara kan bli.

Vad man istället skulle kunna göra är…
…att maximera kompetensen inom försäljning och på sätt bygga upp en större volym sett, till antalet nya kundkontakter och därmed nå ut med nödvändig information för att öka kännedomen kring produkterna, tjänsterna och varumärket.
Därför är mitt råd att krisdrabbade företag breddar sitt fokus och arbetar mer aktivt med försäljning.

Vad tänker du om det?
– Lägg en kommentar nedanför!

Carl Jonas

Hej! Jag heter Carl Jonas. Du läser nu ett inlägg som är skapat för dig så att du kan bli bättre på företagande och entreprenörskap. Kommentera gärna artikeln så lovar jag att svara inom kort. Tack för att du läste det här!

You may also like...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *