Företagare – gör samtalen varma
När jag driver min firma skaffar jag kunder främst genom att ringa samtal till för mig helt okända personer.
Inte något anande om hur deras beteende kommer bli när de får höra att jag tänker försöka sälja till dem.
Mem hur tycker du det känns att ringa kalla samtal? Dvs. Samtal till helt främmande människor som du aldrig haft kontakt med… visst känns det lite läskigt?
Jag tyckte det från början, men det går bättre med det idag kan jag säga.
Dels använder jag mig av en lösning som kallas brev och mail.
Ibland skickar jag brev, ibland skickar jag mail och ibland både och… det varierar.
Men det som är det finurliga är att jag får en liten inkörsport till att ha en anledning till att ringa kunden bortsett från att du vill hjälpa denne.
Jag vill helt enkelt ha reda på om kunden nappade på erbjudandet jag skickade ut, och ja… ibland vill dem det.
De flesta företagare inklusive mig själv är ofta väldigt upptagna av oss och ibland glömmer vi av naturliga skäl bort att återkoppla. Därför är det bra att som företagare ringa upp.
Lösningen till att göra samtalen varma är då att skicka ut brev och mail på förhand för att sen (jag väntar en vecka innan jag ringer upp) ta reda på om de vill nappa på erbjudandet. Det fungerar för mig. Därför bör det fungera för dig.
Ha det gott