Så skapar du bra avslut

Det är viktigt att få till ett avslut

När man pratar om ämnet försäljning är det oundvikligt att beröra ämnen som Avslut och Resultat.
Det är samtidigt oundvikligt att inte tänka på prestation och mål. Något som vi alla inom försäljning är väl medvetna om.
Men hur gör man då för att få till ett så bra avslut som möjligt? Hur skall vi se till att både säljare och dennes kunder blir nöjda parter i affären som skall avslutas? Det tänkte jag ge lite förslag på idag.

Ställ rätt frågor
Med rätt frågor till din kund har du alla chanser att med hjälp av svaren få till ett riktigt bra avslut. Frågorna ställer du i första hand under din behovsanalys, som är varje säljares uppgift.

TIPS: Du vet väl att det finns grymma böcker om försäljning? Här hittar du några…

När dessa frågor är rätt ställda har du en god bild av vad det är din kund egentligen behöver. Med hjälp av behovsanalysens resultat blir det mycket lättare för dig att komma till avslut.

Granska din kund
Granska din kund, antingen innan du skall lämna din offert eller före första mötet. Då har du lättare att få en klar bild över vem din kund är. Detta tipset gäller i första hand företag, men kan i viss mån implementeras på privatpersoner. När du granskar din kund kan du kolla på alla bolag, företagsfakta, hemsidor som rör företaget, facebook etc. Med hjälp av den informationen kan du göra ett långt mycket bättre förarbete innan du skall lämna din offert för att sedan sluta i affär, ett avslut.

När du har fått ditt avslut…
Skall du förhoppningsvis ha gjort ett så bra jobb att din kund är riktigt nöjd med dig som försäljare, ja, vi kan kalla det samarbetspartner och du kan vara riktigt nöjd över att ditt jobb har resulterat i en nöjd kund och från dig, ett väl genomfört arbete.

Carl Jonas

Hej! Jag heter Carl Jonas. Du läser nu ett inlägg som är skapat för dig så att du kan bli bättre på företagande och entreprenörskap. Kommentera gärna artikeln så lovar jag att svara inom kort. Tack för att du läste det här!

You may also like...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *