Serviceföretagen är sämst på service

Vad är service egentligen?
Service vet du säkert vad det är för något. Men ändå verkar det som att de flesta serviceföretag är sämst på det här med service. Givetvis är företagen bra på att reparera, meka, serva och göra andra göråmål på en produkt. Ändå har de missat det absolut viktigaste. Nämligen Tillgängligheten. Det finns inget som är så svårt idag som att lämna in bilen och sedan försöka klara sig. Vissa stackars firmor drar sitt strå till stacken och erbjuder ”Fri” lånebil om det är bilen man skall lämna in. Dock är det inte ofta man får den typen av hjälp och många gånger skall de ha dyra pengar för att man skall kunna ta sig till jobb eller hem, om det nu är dit man ska utöver den enormt dyra kostnaden som tillkommer för själva servicen.

Servicebranschen borde rycka upp sig! – Vi lever på 2000-talet
Börjar vi prata om tillgängligheten blir jag riktigt mörkrädd. Skall du lämna in din bil på service (jag blir skrattretad här…) så krävs det av dig att du lämnar in bilen på morgonen så att Du anpassar dig till verkstan och inte tvärt om. Är det inte någon mer än jag som ser det sjuka i det här? Bilverkstäderna kräver av sina kunder att vi skall rätta oss efter dem och inte tvärtom och ändå har de mage att kalla sig för serviceverkstad. Det är skamligt. Det är ingen serviceverkstad trots att de servar bilen. De är en bilverkstad, no matter what…

Men jag har ställt mig frågan vad drömmen är…
…Vad som är en riktigt serviceverkstad.

Låt oss kallt räkna på att det de flesta yrken som erbjuder någon form av service har enorma öppettider för sina kunder i jämförelse till en bilverkstad. Mataffärer, sjukhus, bensinstationer (vissa har öppet 24/7), andra affärer, restauranger är bara några exempel på där verksamheter har anpassat sig efter kunderna och inte där kunderna måste anpassa sig efter ett visst företag.

Kundovänligt kan kosta skjortan till slut…
Inte nog med att det är oerhört lätt för en ny aktör att ta marknadsandelar från ett så utbrett tidsmonopol som finns hos serviceverkstäder idag, eller förlåt, bilverkstäder så betalar du och jag för att lokalen står mer outnyttjad än vad den står utnyttjad. De flesta lokalerna används en tredjedel av dygnets alla timmar och det innebär att i priset ligger avgifter som skall täcka outnyttjad tid. Så visst finns det mycket att hämta för den som skall starta verkstadskedja…

Vem vet… Det kanske blir jag som kommer slå de flesta verkstäderna på fingrarna, för den attityd som är mot kunderna idag (du behöver oss, vi kan skita i dig som kund) är ohållbart i längden och den första aktör som har öppet 24/7 kommer inte behöva ta ut dyra avgifter, kan låta kunden lämna in sin bil när det passar och inte när det passar firman i sig. Så se upp alla bilverkstäder som själva anser sig vara en serviceverkstad. Snart börjar ni sjunga på sista versen!!!

Ha det gott och börja ställ krav på er verkstad!

Carl Jonas

Hej! Jag heter Carl Jonas. Du läser nu ett inlägg som är skapat för dig så att du kan bli bättre på företagande och entreprenörskap. Kommentera gärna artikeln så lovar jag att svara inom kort. Tack för att du läste det här!

You may also like...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *